Verandering is constant…

In 1999 Deden we het met Kok als premier, op Veronica ging Big Brother van start en de Euro zat eraan te komen. Ik hoor de snapchat generatie al vragen wie Veronica is… 1999 was ook het definitieve startschot voor de “webwinkel wedloop”. Erg serieus werd het allemaal nog niet genomen want webshops waren eigenlijk een ingewikkelde en onbetrouwbare versie van postorderbedrijven zoals de Wehkampgids indertijd.

Ach ja, wat maakte het ook uit, webwinkel of een catalogus dat was toch hetzelfde? Inmiddels zijn we 20 jaar slimmer en gaat er geen dag meer voorbij zonder dat we horen dat de online omzet met miljarden is toegenomen, en winkeliers klagen steen en been.

Als kapper heb ik gelukkig een vakgebied waar internet een kleine rol speelt maar ook in ons vak is sinds 1999 net zoveel veranderd als in de retail. Alle kapsalons werden in 1999 Dames én Heren salons genoemd. Als we er nu op terugkijken waren de salons een soort unisex beleving waar zeker geen onderscheid gemaakt mocht worden tussen mannen en vrouwen. David Beckham was net uitgevonden en mannen werd duidelijk gemaakt dat ze ook dagcrèmes moesten gaan smeren en zich voortaan van boven tot onder moesten scheren. Zo zat je vrolijk als man met een cappuccino naast je buurvrouw met een hoofd vol zilverfolie. Pas nadat meneer Beckham een jurk ging dragen vonden we het wel welletjes en werd het tijd dat meneer Beckham weer eens wat meer ging voetballen.

We zijn in 2019 eindelijk weer terug bij af. Op het hoogtepunt van de vervrouwelijking van de man, werd de man een soort feminist en zei hij nee. Ik wil er niet uitzien als een baby billetje met nachtcrèmes, ik wil stoer met stoppels of een baard. Barber Shops zijn dan ook geen trend of modeverschijnsel, ze zijn er om te blijven en zijn een toonbeeld van de verandering in ons kappersvak. Als man wil je in een mannenstoel zitten, als een man geknipt en geschoren worden. Borrel erbij en lekker fris weer naar buiten.

Voor de meeste vrouwen is de kapper juist een paar minuten aandacht voor jezelf. En daar hoort een andere beleving bij. Waar vroeger de klant de kleur bepaalde, is de kapper van nu een sparringpartner voor je uiterlijk geworden. De kleur gaat in overleg en er wordt net zolang kleuren gemengd tot die ene unieke kleur voor jou gevonden is. Een massagestoel en relaxruimte zijn de standaard geworden om een noodzakelijk kwaad om te buigen in een heerlijk momentje voor jezelf.

Tegenwoordig zou er op de voorgevel van een kapsalon het woordje OF moeten staan. Dames OF Heren kapsalon. Gemengd gaat gewoon niet meer. Wat in 1999 bij elke kapsalon gebruikelijk was, is 20 jaar later uit den boze, het landschap is 180 graden gedraaid.

Terug naar de webshops. 91% van de omzet wordt in winkels besteed en in sommige branches stijgt dat zelfs weer. Van de 105 miljard euro die we tegenwoordig met z’n allen besteden, geven we “slechts” 9% aan zuivere online winkels uit. Natuurlijk is dat veel maar er wordt nog altijd 95,4 miljard in echte winkels uitgegeven op de dag van vandaag.

Er zijn afgelopen jaar meer boeken in de boekwinkel verkocht dan het jaar daarvoor en ook de kleding winkels zijn gestopt met dalen. We kunnen met zijn allen blijven klagen dat webshops omzet hebben, maar we kunnen veel beter onze klanten koesteren, verwennen en serieus nemen. Stonden we in 1999 niet gewoon stil op het hoogtepunt van veranderingen en hebben we te angstvallig afgewacht op wat ging komen?

Ik denk van wel, want in mijn vak veranderde het landschap ook, zonder internet, maar we zijn er beter uitgekomen en zijn zelfs gegroeid. Om ons heen in Heeze zien we dezelfde verandering in vrijwel elke branche. Sommige zaken zijn gegroeid terwijl anderen zich juist kleiner zijn gaan specialiseren en ook daarin succesvol zijn. Maar allemaal hoor ik ze enthousiaster dan ooit over service, klantbeleving en aandacht praten.

Klanten zijn net mensen en mensen veranderen. Ondernemers zijn ook net mensen en hebben de inhaalslag gemaakt of zijn er nog druk mee bezig.

“Heeze luidt de Lente in” was 20 jaar een begrip in Heeze, maar het is tijd voor verandering. “Heeze leeft” is alweer aan zijn 2e editie toe en de heezer winkeliers gaan met frisse zin dit evenement verder uitbouwen.

Wat er de aankomende jaren gaat veranderen kunnen we niet voorspellen, maar een ding is zeker, het wordt anders!

Wij hebben er zin in.

Barry Loos.

Column April 2019 Heeze24.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bellen?